איך תוכנית "נטו משפחה" משפיעה על חיי היום יום של משפחות בארץ בשנת 2018?

מערכת שורש  ג אב, תשעח  7/15/2018

התוכנית "נטו למשפחה" כבר משפיעה על חייהם של מאות אלפי משפחות. על מה בדיוק מדובר?
.......................

איך תוכנית
אין זה סוד כי ציבורים גדולים בישראל מלינים על יוקר המחיה ועל הפער העצום שבין המשכורת ברוטו לבין המשכורת נטו. הרבה מאוד תלונות או "קיטורים" סביב מצב הכלכלה ובפרט הקושי לסגור את החודש נמצאים באוויר מזה זמן. אבל תוכנית חדשה נועדה סוף סוף לשנות את רוח הדברים. תוכנית שקשה להפריז בחשיבותה ואשר כבר משפיעה בשנה נוכחית (2018) על חיי היום יום של משפחות ברחבי הארץ.

להגדיל את הנטו לרווחת המשפחה
התוכנית הכלכלית שזכתה לכותרת נטו משפחה (למידע נוסף) כוללת הרבה מאוד היבטים וסעיפים שנועדו לשפר את מצבן הכלכלי של משפחות רבות. לפני שנפרט חלק נכבד מן ההשפעות שכבר מורגשות ראוי להדגיש את עיקר הדברים. עיקר הדברים פשוט אך חשוב מאין כמוהו – הרעיון הוא להשאיר בידי המשפה יותר כסף, תוך התייחסות להכנסות ולמיסוי. בלשון כלכלית מדובר על הגדלת יכולת הקניה. מבחינת הציבור, המשמעות היא כי למשפחה בעצם נוצר מקור הכנסה נוסף מתוך המצב הקיים. העוגה הכלכלית מתחלקת אחרת, כאשר המשפחה מרוויחה מכך ולא בשוליים. כפי שמתגלה, הגידול בנטו מאפשר לשפר את חיי היום יום באופן מוחשי ולא כסיסמה ריקה מתוכן.

מיסים והוזלות על מוצרי בסיס
אז מהי בעצם תוכנית נטו משפחה במבט מקרוב? קודם כל, זו תוכנית שמאפשרת לקבל מגוון הטבות במיסוי וסובסידיות למשפחות המטופלות בילדים ובפרט בילדים צעירים. עבור משפחות שכאלה, ההוצאות מטפסות ומאמירות ביחס לזוגות צעירים שעדיין אינם בעלי ילדים ומכאן החשיבות. בין היתר, מקבלות המשפחות הנחות במחירי צהרונים בצורה של מתן סובסידיות והנחות. הורים בעלי ילדים קטנים מקבלים יותר נקודות זיכוי, כלומר משלמים פחות מס הכנסה. עבור אוכלוסיות שעד כה התקשו להשתלב במעגל העבודה, בין היתר מתוך חשש לאבד הטבות וקצבאות מוצע מענק משופר עבור יציאה לעבודה.

תוכנית נטו משפחה מאפשרת כבר בשנת 2018 ליצור אווירה נוחה יותר והרבה אופטימיות לעתיד. בחיי היום יום, משפחות רבות כבר רואות כיצד מחיר הבגדים יורד (בזכות הורדת מכס והקלות יבוא). גם מכשירים סלולריים, שהפכו למוצרי בסיס הפכו זולים יותר ונגישים לכל משפחה. על פי קריטריונים שנשקלו היטב, מוקצות הטבות כלכליות על בסיס שיקולים סוציו אקונומיים כאשר המטרה היא גם להוזיל את יוקר המחיה וגם לצמצם את אי השוויון.

תוספת כסף לכיס
בשנת 2018 מרגישות הרבה מאוד משפחות בארץ כיצד יותר כסף מפירות עמלם מגיע אליהם באופן ישיר. במילים אחרות, הנטו של המשפחה גדל בזכות הרפורמה במתן נקודות הזיכוי. על פי ההערכות, כבר כיום מורגשת תוספת של מאות שקלים ויותר בכל חודש, אצל משפחות רבות. הורים לילדים בגילאי לידה על גיל 6 מקבלים יותר נקודות זיכוי וזאת, בנוסף להקלה שנועדה לאפשר ליותר הורים לעבוד בלב שקט. לצורך העניין הוחל סבסוד של צהרונים בהתאם למאפיינים כגון מקום מגורים ומצב סוציו אקונומי. ככל שמצבם האקונומי של ההורים מצריך זאת, כך גדל סבסוד העלות והורים רבים מדווחים כבר כיום כי בזכות זאת הם יכולים להרשות לעצמם לצאת ולעבוד, להקים עסק או להגדיל את אחוז המשרה.

מס הכנסה שלילי – השפעה חיובית
משפחות שבהן ההכנסה נמוכה יחסית זכו להתייחסות נוספת, בדמות שיפור תנאי מס ההכנסה השלילי. מבחינה מעשית, בעלי הכנסות נמוכות שאינם מגיעים לסף המס זוכים להטבה בדמות מענקים שמעלים את ההכנסה. התוספת הזאת משמעותית בהיקפה והיא תלויה ברמת השכר וכן במספר הילדים. משפחות רבות כבר מרגישות זאת בכיס ומביעות שביעות רצון גבוהה.