בחירת סופר לכתיבת ספר תורה

מערכת שורש  ט כסליו, תשפא  11/25/2020

מכאן איפה ניתן להבין שספר תורה כשר ומהודר ניתן להשיג אך ורק אצל סופר סת''ם ירא שמים שכותב על פי כל הדיקדוקים ההלכתיים
.......................

בחירת סופר לכתיבת ספר תורה

צילום: freepik

עם ישראל עם קדוש הוא, ההיסטוריה מראה כי לאורך כל הדורות קיימו את מצוות ה' במסירות נפש של ממש בכל מחיר.
גם בימינו ניתן לראות שאנשים לא חוסכים מכוחם ומאונם לקיים את מצוות התורה בהידור רב.

ניקח לדוגמא מצוות כתיבת ספר תורה, לא כל אדם יכול להרשות לעצמו לכתוב ספר תורה כיון שזה כרוך בהוצאה כספית גבוהה, יש את המחיר הגבוה שנותנים לאדם הכותב את ספר התורה, קניית בית לספר תורה היא גם הוצאה גדולה בפני עצמה וכן יש את ההכנסת ספר תורה וסעודת המצווה. ועם כל זאת אנשים מכניסים ספרי תורה בפאר ובהדר גדול הכל לכבודה של תורה.

בחירת סופר לכתיבת ספר תורv

כאשר אדם קונה מגרש בשביל לבנות בית לעצמו, הוא פונה לאנשי מקצוע הכי טובים על מנת שהבניה תהיה באיכות ומצויינות והוא אינו חוסך בהוצאות כך להבדיל כאשר מקבלים את ההחלטה החשובה של כתיבת ספר תורה, יש לפנות אך ורק לסופר סת''ם ירא שמים הבקיא במלאכת הכתיבה על דיניה פרטיה ודיקדוקיה כך שספר התורה שיצא תחת ידיו יצא בתכלית הכשרות וההידור.

ישנם מספר דרכים לבחור סופר לכתיבת ספר תורה:

  1. מקבלים המלצות ממכרים וידידים שכתבו בעבר ספר ספר תורה ויש להם נסיון טוב עם סופר מסויים כתב להם את הספר תורה.
  2. פונים לחנות של תשמישי קדושה שם בדרך כלל ניתן גם כן לקנות ספר תורה
  3. פונים לסוחר סת''ם שיש לו היכרות עם הסופרים השונים.


מכל שלושת האפשרויות שמנינו, המומלץ ביותר הוא ללכת על האופציה הראשונה ולפנות לסופר סת''ם שחברים שלכם ממליצים עליו, מהנסיון שלהם בעבודה איתו הם התרשמו ממנו שהוא ירא שמים בתכלית, כותב לפי כל ההלכות, הפרטים והדיקדוקים המצריכים את כתיבת הספר תורה.

תהליך הזמנת ספר התורה - הוא תהליך שנראה פשוט, אבל צריך להיות עם עיניים פקוחות ולא להזרדרז איתו, אלא צעד אחר צעד.
ישנה חשיבות רבה מאד לכתוב את ספר התורה על פי כל כללי ההלכה כיוון שאם חס ושלום יש אפילו אות אחת בתורה שלא נכתבה לפי ההלכה, ספר התורה פסולו כולו מתחילתו ועד סופו, כל ספר התורה פסול חלילה וחס.

ולפיכך צריך מאד לשים לב אליו ולקחת בחשבון זה שלסופר סת''ם תהיה תעודת סופר שהיא בתוקף.

אחת לשלוש שנים סופר הסת''ם מחדש את התעודה שלו על ידי שהוא לומד שוב את כל ההלכות והפרטים הנדרשים לכתיבת סת''ם ואז הוא נבחן עליהם ובכך הוא מחדש את התעודה.

גדולי עולם כמו החת''ם סופר ורבי חיים פלאג'י פסקו שללא תעודת הסמכה, אין לסופר לכתוב אפילו אות אחת שבתורה.

לכן כשמבררים על סופר סת''ם אל תתבישו לבקש לראות את התעודה שלו אם היא בתוקף וכך תדעו שעשיתם את ההשתדלות שספר התורה יכתב בכל הכשרות וההידור הנדרשים.

מכאן איפה ניתן להבין שספר תורה כשר ומהודר ניתן להשיג אך ורק אצל סופר סת''ם ירא שמים שכותב על פי כל הדיקדוקים ההלכתיים כך שאין בו שום בעיה הלכתית ושהכתב הינו מהודר ויפה. כי אם חלילה ספר התורה לא יהיה כשר, זו ברכה לבטלה, כל המאמץ וההשקעה הכספית לא תהיה שווה כלל ותרד לטמיון.

מדוע צריך שהתעודה של הסופר תהיה בתוקף?

ישנם לא מעט סופרי סת''ם שלמדו ונבחנו קיבלו תעודת סופר אך מרגע שהם קבלו את התעודה הם אינם מחדשים את התעודה מסיבות שונות כמו חוסר זמן ללמוד את החומר ולהיבחן, אך הסיבה העיקרית היא שבשביל לחדש את התעודה צריך לשלם כסף והם אומרים למדתי את ההלכות, אנו יודעים אותם ואפילו חוזרים עליהם מידי פעם ולא מעוניינים לשלם כסף שוב כדי לחדש את התעודה.
גם אם זה אכן כך ויש צדק בדברים, מי ערב לנו שהוא באמת זוכר את כולם, מספיק ששוכחים הלכה אחת וזה בעיה גדולה לכן חשוב שלסופר סת''ם תהיה תעודה בתוקף.